21.10.2020

De wachtkamer van de dokter
ingericht en uitgelicht

In de wachtkamer vormt de patiënt zijn eerste indruk over uw praktijk. Bij de inrichting van een praktijk letten we dan ook niet alleen op een strategische locatie voor de wachtkamer, maar ook op de inrichting en aankleding.

De eerste indruk

De wachtkamer is de plek waar uw patiënt zich mentaal kan voorbereiden op zijn consultatie. We creëren een rustige omgeving waar tegelijk een connectie met de praktijk voelbaar is. Dat werkt geruststellend voor de patiënt en zal een positieve invloed hebben op de consultatie.

Contact tussen balie en wachtkamer

Het sas van de inkomhal vermijdt dat wachtende patiënten tocht ervaren. Vanaf de desk aan de balie houdt de praktijkassistent(e) contact met de wachtkamer. Zo wordt het overzicht behouden over de wachttijden en kan er snel ingegrepen worden als een patiënt onwel wordt of ondersteuning nodig heeft.

Aandacht voor privacy

Om in alle privacy te kunnen werken, zorgen we dat de balie niet frontaal op de wachtruimte uitkijkt en vermijden we voortdurend oogcontact tussen de praktijkassistent(e) en de patiënt. De balie zal zich dus om een hoek bevinden, of we installeren een camerasysteem. Daarnaast zullen we de balie altijd met glas afsluiten zodat het geluid gedempt wordt en er in alle privacy gevoelige telefoongesprekken kunnen worden gevoerd.

Dermatologie in Nijlen

De functionele inrichting van de wachtkamer

Zitbanken are the new black

De klassieke stoelen in de wachtkamer worden steeds vaker vervangen door zitbanken.

Een zitbank biedt meer flexibiliteit op vlak van het aantal zitplaatsen. Zo zullen twee kinderen gewoon twee stoelen innemen, maar twee kinderen op een bank nemen wellicht minder plaats in waardoor er meer zitruimte overblijft.

In tegenstelling tot stoelen die vaak weg en weer schuiven, kan een zitbank niet verplaatst worden. Dit brengt meer rust en orde in de wachtkamer.

Ten slotte kan de zitbank ook multifunctioneel gebruikt worden:

  • Ruimte voor infobrochures en magazines of een bak met speelgoed.
  • De zitbankhoogte van 45 cm is ideaal om een kinderstoeltje aan te schuiven.
  • Afwerking met een geïntegreerde plantenbak.

Het biedt ook een oplossing aan de klassieke lage tafel in het midden van de ruimte waar magazines, brochures en speelgoed tegen het einde van het spreekuur kriskras door elkaar liggen.

Creëer verschillende zitmogelijkheden

Als er voldoende ruimte is, kan u opteren voor een mix van zitmogelijkheden die aan de patiënt de mogelijkheid biedt om zich af te zonderen of net open te stellen voor ontmoeting:

  • Een hoge tafel met een barstoel trekt jongere mensen om aan te schuiven en eventueel iets te lezen of wat te surfen.
  • Een comfortabele zetel zorgt voor een sfeerelement in de ruimte én creëert extra zitcapaciteit.
  • De zitbank is ideaal voor wie even tot rust wil komen en eventueel een rustig praatje wil slaan met andere wachtende patiënten.

Afleiding voor de patiënt

Een wachtscherm brengt dynamiek in de ruimte en biedt de kans om:

  • Advies te delen ('Een verre reis gepland? Vraag straks naar de nodige vaccinaties!').
  • De volgende patiënt binnen te vragen in het kabinet.
  • Een blik achter de schermen van de praktijk te geven met foto's.

Daarnaast kan u ook een hangsysteem voorzien waar flyers, brochures en magazines in geplaatst kunnen worden.

Speelhoek

Tijd om een open deur in te trappen: een speelhoek is een absolute must. Het biedt afleiding voor de kinderen en rust aan de ouders, waardoor de rust in de wachtkamer ook beter bewaard blijft.

  • Laat de kinderen zittend spelen, aan een speeltafel of geïntegreerd aan de zitbank. Dat vermijdt drukte in de wachtzaal en de kinderen zullen minder geneigd zijn om rond of weg te lopen.
  • Zorg voor speelgoed dat geen lawaai maakt en weinig opruimwerk vraagt (geen legoblokken die overal rond kunnen vliegen).
  • De speelgoedkoffer kan verwerkt worden in de zitbank voor efficiënt plaatsgebruik.
  • Speelhoek wachtkamer quality living
  • Zitbank wachtkamer Quality Living

De juiste sfeer in de wachtkamer

Let ook op de details om een welkom gevoel te creëren en de patiënt op zijn gemak te stellen:

  • Wat groen in de ruimte brengt rust, kalmte en kleur. Planten doorbreken de klinische sfeer van een dokterspraktijk.
  • Kies voor een mooie verlichtingsarmatuur die warm licht afgeeft voor een huiskamergevoel.
  • Een streepje achtergrondmuziek mag. Het verhindert dat patiënten meeluisteren naar telefoongesprekken van de praktijkassistent(e) en het werkt ook afleidend. Daarnaast is de muziekkeuze ook een manier om de identiteit van de praktijk te benadrukken.
Praktijk Groen Zuid, Antwerpen

De wachtkamer in tijden van corona

Een gezondheidscrisis zoals corona heeft ook een bijzondere impact op de wachtzaal:
  • Plotsklaps verliest de praktijk de helft van de zitcapaciteit in de wachtkamer om voldoende afstand tussen de patiënten te bewaren.
  • Het speelgoed en de magazines, brochures... zijn weggenomen.

Dat laatste punt valt vrij gemakkelijk op te lossen. De wachtschermen vangen het gemis aan een magazine op of informatie kan ook via infographics in postervorm aan de muur gedeeld worden. Voor de kinderen kunnen een toffe Waar is Wally?-prent of andere raadseltjes aan de muur de nodige afleiding bieden.

Om het plotse capaciteitstekort op te lossen is er in de meeste praktijken geen kant-en-klare oplossing. 'Het nieuwe normaal' zal wellicht ook een impact hebben op de manier waarop we omgaan met wachttijden, vrije consultatiemomenten... Een trend die wij bij Quality Living+ zeker nauwlettend in het oog houden zodat we de wachtkamer van de toekomst hierop kunnen aanpassen.